لوگو شرکت اپل

لوگو شرکت apple
اولین لوگوی شرکت اپل، توسط رونالد وین در سال 1976 طراحی شد. با توجه به اینکه نام این شرکت اپل بود اما لوگوی آن مشابه سیب نبود بلکه تصویری از نیوتون بود که در زیر درخت سیبی نشسته و سیبی از بالای درخت به سر او می‌افتد و در این زمان ایده گرانش زمین به ذهن نیوتون می‌رسد. بله؛ لوگوی این شرکت هم حاصل ایده‌ای نو بود که در آن زمان برای بیان آن از این لوگو استفاده کردند. در حاشیه این لوگو هم یک شعر با مضمون «ذهنی که تک و تنها در دریای مواج افکار غوطه‌ور است» از نیوتون حک شده است که البته این لوگو زمان زیادی کاربرد نداشت.
اولین لوگو شرکت اپل 1976
اولین لوگو طراحی شده از شرکت اپل، مشابه سیب نبود بلکه تصویری از نیوتون بود که در زیر درخت سیبی نشسته و سیبی از بالای درخت به سر او می‌افتد.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید این لوگو دارای اجزای زیادی بود که در مواقع استفاده از آن در ابعاد کوچک جزییات آن قابل مشاهده نبود و از سوی این لوگو دارای هارمونی مناسبی با محصولات کامپیوتری و وسایل الکترونیکی ندارد.

استیو، مایل بود که لوگو شرکتش با نام آن تناسب داشته و بیانگر فعالیتش باشند. برای همین استیو یک طراح با نام راب جانوف را در اوایل سال 1977 میلادی در یک محل کوچک که شباهتی به کمپانی امروز نداشت، استخدام کرد. راب، بعد از اولین قرار ملاقات خود با استیو، به محل کار خود رفت و سعی کرد تا لوگوی به شکل واقعی سیب طراحی کند که در عین سادگی بتوان نام این شرکت را تداعی کند. وی تعدادی سیب تهیه کرد و بیش از یک هفته طرح‌های متنوعی از سیب را آماده و تصاویر را ساده و ساده‌تر ترسیم کرد.

اولین طرح ارائه شده از راب، یک سیب رنگین بود. دلیل رنگین بودن سیب این بود که اولین کامپیوتر دنیا با صفحه نمایش رنگی ابداع شده بود. چیدمان رنگ‌ها دلیل خاصی نداشت و فقط با توجه به نظر استیو رنگ سبز به‌دلیل وجود برگ در بالای سیب قرار گرفت.

لوگو رنگارنگ شرکت استیو جابز
دلیل رنگین بودن سیب این بود که اولین کامپیوتر دنیا با صفحه نمایش رنگی ابداع شده بود.

اما نکات این لوگو به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ سیب گاز زده؟! تا اینجا به‌دلیل طرح سیب در لوگو پی بردیم اما نکته مهمی که در این لوگو پنهان است این است که کلمه گاز در زبان انگلیسی به معنای Bite است که این کلمه معنای دیگری با عنوان Biteبیت (رقم دوتایی، صفر و یک) دارد که برای کدنویسی و اعداد بایتنری در رایانه‌های دیجیتالی کاربرد دارد.

حتی برخی بر این باورند که برگ این لوگو بخش گاز زده از سیب است. از اینها گذشته، نماد این شرکت از نظر نسبت‌های طلایی (Golden ratio) یا عدد فی برابر با 681/1 نیز طراحی شده است. این نسبت در ریاضی و معماری نیز کاربرد دارد که در هر جایی از این نسبت استفاده شود نتیجه آن زیبایی محض است.

رابطه ویژه‌ای میان نسبت طلایی و سری فیبوناچی وجود دارد. سری فیبوناچی عبارت است از زنجیره‌ای از اعداد که هر عدد برابر با حاصل جمع دو عدد قبل از آن است.

اعداد فیبوناچی: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, …

نکته جالب در این سری اعداد این است که با تقسیم دو جمله متوالی از آن، حاصل بدست آمده نزدیک به نسبت طلایی است و حاصل آن عددی 6/1 می‌شود. در زیر حاصل بدست آمده از چند جمله را ببینید:

1.5=3/2

1.66=5/3

1.6=8/5

1.625=13/8

طراحی لوگو شرکت اپل با توجه به نسبت طلایی و عدد فیبوناچی
نسبت طلایی در طراحی لوگو

 بعد از یک سال از ورود مجدد استیو در سال 1997 به شرکت اپل، تصمیم گرفت که تغییراتی در لوگو این شرکت اعمال کند. دیگر در این لوگو خبری از رنگ‌های رنگین‌کمانی نبود و لوگو فقط به صورت تک رنگ شد. از مزیت‌های این لوگو می‌توان به ساده بودن، بدون جزئیات ریز و کاربرد آن در ابعاد متفاوت اشاره کرد. اگر توجه کنید این لوگو حتی در ابعاد یک سانتی‌متری هم قابل تشخیص است.

لوگو تک رنگ سیب گاز زده از شرکت اپل
لوگو تک رنگ شرکت اپل

طرح لوگو از سال 2000 تا 2014 نیز تغییراتی جزئی داشت، که از جمله این تغییرات می‌توان به این مورد اشاره کرد، که لوگو از حالت دوبعدی و سطحی خارج و به صورت سه بعدی با رنگ نقره‌ای آماده شد.

لوگو سه بعدی شرکت اپل

طرح سیب گاز زده یک طرح مدرن برای شرکتشان بود که در سال‌های اخیر تغییراتی جزئی در رنگ آن اعمال شده اما نسبت به طرح اولیه خود بدون تغییر باقی مانده است.

در انتها می‌توانید با خواندن این مطلب به نکات مهمی در طراحی لوگو دست یافت. نکاتی همچون ساده بودن طرح، اجتناب از ریزه‌کاری و شلوغ نمودن لوگو، ثابت بودن طرح در ابعاد متفاوت و خوانا و قابل درک بودن آن، مناسب بودن طرح حتی در شکل تک رنگ و تناسب و توازن اجزای طرح از جمله موارد قابل اشاره هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *