نقش تبلیغات محیطی در رونق کسب و کار

امروزه طرح‌های تبلیغاتی نقش بسزایی در رونق کسب و کار و بازاریابی دارند. هدف اصلی هر شرکت یا کسب و کار جذب مشتری، فروش بالاتر و خوش درخشیدن در عرصه رقابت است. بنابراین با استفاده هوشمندانه از طرح‌های تبلیغاتی می‌توان در پیشبرد اهداف خود گام برداشت. تبلیغات محیطی یکی از طرح‌های تبلیغاتی است که در آن مکان تبلیغات به خارج از خانه معطوف می‌شود. با توجه به این‌که روزانه افراد زیادی در رفت و آمد هستند و بیش از نیمی از وقت خود را در خارج از خانه سپری می‌کنند، شما می‌توانید با به‌کارگیری تبلیغات محیطی موثر، توجه آنها را جلب نمایید و کسب و کار خود را رونق دهید. از جمله مهمترین استراتژی‌ها برای دیده‌شدن کسب و کارها و جذب مشتری، تبلیغات محیطی است که به روش‌های مختلفی اجرا می‌شود.

موفقیت تبلیغات محیطی باعث می‌شود مشتری قبل از انتخاب محصول یا خدمات مورد نیاز، ابتدا نام برند کسب و کار شما در ذهن او نقش بندد. در واقع تبلیغات محیطی موثر مشتری را کنجکاو به خرید محصول شما و استفاده از آن می‌کند. بنابراین تخصص در تبلیغات محیطی باعث تصرف ذهن مشتری و موفقیت کسب و کار شما می‌گردد.

انواع ابزارهای تبلیغات محیطی

با توجه به مکانی که تبلیغات شما در آن نصب می شود، روش تبلیغاتی متفاوت است. به طور کلی برای تبلیغاتی محیطی از چندین ابزار مختلف استفاده می‌شوند که شامل بیلبورد، بنرهای تبلیغاتی، تبلیغات ترانزیت، نمایشگرهای تبلیغاتی، پوستر، تراکت و مبلمان شهری است. در این مقاله به بررسی چند مورد از آنها می‌پردازیم.

1. بیلبورد

به نظر می‌رسند بهترین روش تبلیغاتی استفاده از بیلبوردهای بزرگ در جاده‌ها و مسیرهای پرتردد می‌باشد. زیرا بیلبوردهای تبلیغاتی بیننده‌ی بیشتری را به خود جذب می‌کنند و تاثیر زیادی در دیده‌شدن محصول یا کسب و کار شما دارند. البته باید توجه داشت که بیلبوردهایی که دارای طرح‌های خلاقانه هستند و هوشمندانه طراحی شده‌اند علاوه‌بر چشم بینندگان، ذهن آنها را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. با مشاهده بیلبوردهای طراحی شده، بیننده وادار به تفکر در مورد آن محصول می‌شود و همین امر مشتری را وادار به خرید و تجربه استفاده از محصول می‌کند. البته محل نصب بیلبورد نیز در ایفای نقش آن موثر است. بیلبوردهایی که در مکان مناسب نصب شده‌اند، امکان دیده‌شدن بیشتری دارند و در صورتی که ایده‌پردازی خوبی داشته باشند در سریعترین زمان ممکن به رونق کسب و کار شما کمک خواهند کرد و شما شاهد بالا رفتن فروش خود خواهید بود. در واقع بیلبوردها را نمی‌توان نادیده گرفت و ذهن هر بیننده‌ای را به خود درگیر خواهد کرد.

2. بنر تبلیغاتی

بنرهای تبلیغاتی نیز نوعی از تبلیغات محیطی محسوب می‌شوند و در مکان‌های مختلفی از جمله خیابان‌های شهری، مراکز تجاری و ایستگاه‌های مترو اتوبوس نصب می‌شوند. بنرهای تبلیغاتی همچون بیلبوردها در مکان‌های پرتردد نصب می‌شوند اما با این تفاوت که سایز کوچکتری دارند و طبعاً هزینه‌ی کمتر. بنرهای تبلیغاتی نقش بسزایی در افزایش بهره‌وری کسب و کار شما دارند. بازار هدف بنرهای تبلیغاتی اغلب کسانی هستند که به صورت پیاده از جایی عبور می‌کنند. در طراحی بنرهای تبلیغاتی میزان کیفیت تصویر، سایز بنر، ایده اولیه آن و استفاده از رنگ‌های مناسب تاثیر بسزایی در ایفای آن دارند. بنرهای تبلیغاتی اغلب حاوی پیامی برای بینندگان هستند و این پیام می‌بایست کوتاه و مفهومی باشد، زیرا افرادی که از کنار بنر تبلیغاتی شما گذر می‌کنند وقت کافی برای خواندن پیام‌های بلند و پیچیده ندارند. بنابراین باید جملات را با دقت و تفکر انتخاب نمود تا این جملات از طریق بنرهای تبلیغاتی ملکه ذهن بینندگان شوند.

3. پوستر

پوسترها در مقایسه با دیگر ابزارهای تبلیغاتی قیمت مناسب‌تری دارند و گزینه‌ی خوبی برای کسب و کارهای کوچکتر به حساب می‌آیند. یکی از مزیت‌های پوستر نسبت به دیگر ابزارها، امکان چاپ تیراژ بالایی از آنها می‌باشد. با استفاده از پوسترها می‌توانید جامعه هدف بزرگتری را پوشش دهید و تبلیغات خود را به دست افراد بیشتری برسانید. از آنجا که پوسترهای تبلیغاتی به‌راحتی دست به دست می‌شوند، افراد زیادی موفق به دیدن آنها می‌شوند و شانس رونق کسب و کار شما بالا می‌رود. پوسترهای تبلیغاتی همچنین امکان جابه‌جایی بیشتری نسبت به دیگر روش‌های تبلیغاتی دارند. پوسترها همچنین امکان نصب در فضاهای خالی را دارند و می‌توانند جای ثابت یا متغیری داشته باشند. البته باید توجه داشت که با توجه به ملموس بودن پوسترها، کیفیت آنها و رنگ و سایز آنها بسیار مهم است.

4. تراکت

تراکت‌ها به عنوان کوچکترین عضو از خانواده تبلیغات محیطی، نقش عمده‌ای را در پیشبرد اهداف ایفا می‌کنند. مهمترین مزیت تراکت‌ها این است که شما می‌توانید پیام‌های بلندتری اما ریزتری را در آنها درج کنید و به مشتری وقت بیشتری برای مطالعه و تفکر می‌دهند. چشم‌نواز بودن تراکت مهمترین ویژگی آن است و جذاب بودن آنها باید مدنظر طراح قرار گیرد. تراکت‌ها می‌توانند به تکمیل کردن برنامه‌ی تبلیغاتی کسب و کار شما کمک کنند به طوری‌که آگاهی و دانش بیشتری در مورد محصولات یا خدمات شما به مشتری می‌دهند و به نوعی توضیحات تکمیلی را ارائه می‌کنند. از جمله مزیت های تراکت‌ها می‌توان به ارزان قیمت بودن آنها و قابل حمل بودن آنها اشاره کرد. با بیان ویژگی‌های منحصر به فرد محصول شما نسبت به دیگر محصولات از طریق تراکت‌ها می‌توان به پیشبرد اهداف تجاری دست یافت.

نکات مهم در تبلیغات محیطی

از جمله موارد مهمی که در هنگام اجرای تبلیغات محیطی باید به آنها توجه داشت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • انتخاب محل مناسب جهت نصب تبلیغات

  • صریح و شفاف بودن پیام تبلیغات

  • کوتاه و مفهومی بودن جملات

  • کیفیت چاپ و تصویر بالا

  • انتخاب سایز مناسب

  • استفاده از ایده‌های نو و مفهومی

  • طراحی چشم نواز و جذاب

  • توجه به سایز فونت‌ها

  • صفحه‌آرایی مناسب