یکی از مراحل نهایی تا قبل از انتشار کتاب یا مجله، طراحی جلد آن است.

در این مرحله وظیفه طراح است تا با علم و هنر خود به کتاب جلوه‌ای تازه ببخشد تا افراد با گروه سنی و سلیقه‌ای مورد نظر شما بتوانند به راحتی با مطالب شما ارتباط برقرار کنند.در این بخش به بررسی یک سری از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در طراحی جلد می‌پردازیم.

همه ما ضرب‌المثل معروف “یک کتاب را از روی جلدش قضاوت نکنید!” را بارها و بارها شنیده‌ایم. درست است که نباید ارزش یک کتاب یا مطلب را از روی زیبایی جلد آن قضاوت کرد اما باز هم برای راحت‌تر شناساندن مطالب کتاب به خوانندگانی که به موضوعات ما علاقه دارند، باید از خلاقیت بهره گرفته تا کتاب به تاریک‌ترین نقاط کتابخانه‌ها منتقل نشود!

در اینجا به بررسی چند سوال مهم در طراحی کتاب پرداخته می‌شود:

از کجا شروع کنم؟

برای طراحی یک جلد خلاقانه و با کیفیت باید ابتدا جلد کتب‌ و مجلات رقبا را بررسی کرد چرا که صنعت فعالیت آنان شبیه ما است و مخاطبان آنان نیز مخاطب ما هستند. اما هرگز نباید فراموش کرد که برای جلب توجه کردن طراحی جلد ما میان دیگر رقبا باید سعی کرد تا یک قدم فراتر از آنان برداریم.

یک جلد معمولا از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

عنوان و زیر عنوان:

در این بخش باید عنوانی از کتاب و یک زیرعنوان (در حد 7 کلمه) برای کتابتان انتخاب کنید تا بتوانید افرادی که از کتاب شما هیچ اطلاعی ندارند را به خودتان جلب کنید. مراقب باشید تا در این بخش بسیار جزئی نگر و ریز نشوید. جزئی نگری را برای مطالب درون کتاب بگذارید.

نام نویسنده:

معمولا در پایین جلد درج می‌شود مگر آنکه نویسنده فرد خیلی معروفی باشد و اسم فرد برند باشد و افراد زیادی او را بشناسند.

مطالب پشت جلد:

در این بخش باید به نوشتن یک یا چند نقل قول در مورد بخش‌های جذاب کتاب بسنده کرد، طوری که مشتری نسبت به خواندن ادامه آن ترغیب شود.

بارکد و مشخصات فروش:

معمولا در سمت پایین و راست کتاب درج می‌شود. بارکد معمولا مشابه کدملی افراد است که اطلاعاتی از کتاب را در بر دارد و توسط این کد کتاب شما در همجا شناخته شده و فقط مختص کتاب است.

تصویر جلد:

اصلی‌ترین بخش در یک جلد کتاب همین بخش آن است. اینجاست که طراح باید سلیقه و هنر و خلاقیتش را به رخ بکشد و با آزمون و خطا کردن‌های متفاوت بهترین طرح جلد را برایتان آماده کند.

در این بخش توجه به چند نکته حائز اهمیت است:

  • سلیقه خوانندگان

همیشه هنگام انتخاب یک طرح مناسب طراحان باید به سلیقه خوانندگان توجه ویژه‌ای داشته باشند. یک طراح حرفه‌ای با خواندن موضوعات و سرفصل‌های کتاب باید بتواند طرز فکر خوانندگان کتاب را پیدا کرده و بداند آن خوانندگان از چه گروه سنی هستند. سپس با استفاده از توانایی‌اش در طراحی، جلدی را طراحی کند که هم به سن و سال خوانندگان احتمالی مرتبط باشد و هم به سبک زندگی و طرز تفکر آنان.

  • موضوع اصلی کتاب

در اکثر اوقات، طرح روی جلد با موضوع اصلی مورد بحث کتاب بسیار مرتبط است، به طوری که خواننده با دیدن طرح جلد باید بتواند تشخیص دهد که موضوع این کتاب حول چه محوری و چه سویی حرکت می‌کند.

  • طرز بیان کتاب

طراح جلد می‌داند که فونت‌ها و عکس ‌ها و جلد کتاب باید با طرز بیان کتاب هماهنگ باشد. به طور مثال اگر کتابی طنز باشد، جلد و عکس‌های آن باید نیز با بیان طنز آماده شوند.

  • سبک کتاب

یکی دیگر از مهم‌ترین بحث‌ها در طراحی جلد کتاب، بحث سبک کتاب است. در اینجاست که باید طرحی انتخاب شود که بیشترین میزان جذب مشتری را داشته باشد. در این مرحله طراح باید بداند که آیا موضوع کتاب فلسفی است؟ آیا طنز است؟ آیا اجتماعی است؟ سیاسی است و …

احتمالا هنگامی که در حال خواندن این مطلب بودید متوجه شدید که برای طراحی کردن یک طرح جلد حرفه‌ای هنوز راه زیادی مانده و طراحی کردن جلد آن هم به تنهایی ممکن است باعث سردرگمی خودتان و خوانندگان مطالب شما گردد. از طرفی دیگر ممکن است ساعت ها برای طراحی یک طرح وقت بگذارید ولی بازهم به نتیجه دلخواه خود نرسید و با ناامیدی از ادامه دادن دست نگه دارید.

از آنجایی که ما دوست نداریم شما برای انتخاب طرح جلد کتابتان دچار این نوع سردرگمی‌ها شوید، در تیم کارپویا تلاش می‌شود تا جلد شما علاوه‌بر داشتن ایده‌آل‌های لازم برای رشد و ترقی، دارای مزیت‌های رقابتی باشد تا در بین دیگر کتاب‌های هم سبک شما، نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

طراحی جلد کتاب نه! به دانش بی عمل
طراحی آنلاین جلد کتاب
طراحی آنلاین جلد کتاب اصول طب داخلی هاریسون بیماری های کلیه و مجاری ادراری
طراحی جلد کتاب اخلاق زیسیت در پاندمی
طراحی جلد کتاب اخلاق زیستی در پاندمی - پزشکی
کتاب دانستنی های ضروری صرع ویژه عموم
طراحی پشت جلد کتاب فصول انتخابی مبانی طب داخلی سسیل 2022 ویراست دهم
طراحی جلد کتاب سندرم روده تحریک‌پذیر
طراحی جلد کتاب سندرم روده تحریک‌پذیر
طراحی آنلاین جلد کتاب معجزه تناسب اندام -نگار بلورفروشان و مهسا افراسیابی
طراحی پشت جلد کتاب معجزه تناسب اندام -نگار بلورفروشان و مهسا افراسیابی
معجزه تناسب اندام
طراحی آنلاین تفسیر بالینی آزمایش‌های پزشکی مولف: دکتر ایوب ابراهیمی تالیف: دکتر آرمین عطاران زاده انتشارات تیمورزاده
تفسیر بالینی آزمایش‌های پزشکی مولف: دکتر ایوب ابراهیمی تالیف: دکتر آرمین عطاران زاده انتشارات تیمورزاده تصویر پشت جلد
کتاب دانستنی های ضروری صرع ویژه عموم
طراحی آنلاین کارپویا - طراحی جلد کتاب
book cover vaccinations against covid 19