طراحی سه بعدی چیست؟

امروزه دیگر یک ایده فقط در ذهن باقی نمی‌ماند بلکه میتوان یک طرح را از ایده ذهنی به یک جسم فیزیکی در مدت زمان معینی تبدیل کرد. طراحی سه بعدی به نوعی پیش نیاز بیشتر رشته‌هایی است که با مدلسازی سروکار دارند. مدلسازی طراحی سه بعدی در اصل نمونه مدنظر را از مرحله فرضیه و ایده توسط طراحی، آزمایش و ارزیابی به یک مدل اولیه ارزشمند می‌رساند. این نوع طراحی نه تنها نقطه ورود به انواع زمینه‌های کاری را فراهم می‌نماید، بلکه باعث بالا بردن مهارت افراد برای تصور و به تصویر کشیدن ایده‌های خود می‌شود.

سـاخت مـدل‌های بسیار دقیق از اشیا و قطـعات در پیـرامون ما یک نیـاز هسـت که هر روز در تمـامی نقاط جـهان افراد بـرای تبلیغ محصـولات فیـزیکی، سـاخت انیمیـشن و تیــزر، طـراحی کارکتــر و فضـاســازی، طـراحی و سـاخت بـازی‌ها، پرینــت سه بعدی، طراحــی داخلی و بیرونی فضـاهای خانه و محـل کار و هـزاران کاربـرد دیگر از این نـوع طـراحی بهره می‌گیرند. که این نوع طـراحی به طـور معمــول از طـریق نـرم افـزارهای سـه بعدی توسـط کامپیوتر در ابعاد مدنظر طراحی می شود. در ادامه در مورد کاربرد و مزایای طراحی سه بعدی و هم چنین در مورد نرم افزارهای که تیم کارپویا از آنها بهره می‌گیرد، پرداخت می‌شود.

پیش نیاز طراحی سه بعدی در اصل آشنا بودن به هنرهای تجسمی، فضاسازی و اصول طراحی فنی می‌باشد و صد البته آشنا بودن حتی به یک نرم افزار سه بعدی متناسب با طرح مدنظر نیاز می‌باشد.

 

کاربردهای طراحی سه بعدی

  • صنعت: استفاده از این طراحی در صنت همچون صنایع قطعات سازی وسایل و اشیاء پیرامون مانند خودروسازی، قطعات و ابزارهای الکتریکی، قطعات ساختمان سازی حتی در ساخت مجسمه و اسباب بازی نقش بسیار زیادی را ایفا می‌کند. برای ساخت این قطعات ابتدا طرح در یک نرم افزار سه بعدی طراحی و سپس توسط پرینترهای سه بعدی تولید می‌شود. این روش باعث مدلسازی آن قطعه در ابعاد کوچکتر و یا ابعاد واقعی موجب کاهش زمان، رفع ایرادات احتمالی، افزایش کیفیت و بهبود کارایی تولید می‌گردد. حتی می‌توان با توجه به ساخت نمونه اولیه تا حد امکان هزینه های تولید را کاهش داد.

 

  • ساختمان سازی: امروزه در ساخت ساختمان ها و سازه‌ها نیز از طراحی سه بعدی استفاده می‌شود. بعد از نقشه برداری دو بعدی و مشخص شدن هر بخش در ابعاد زمین حالا نوبت طراحی و مدلسازی سه بعدی می‌رسد. ابتدا با طراحی کامپیوتری هر بخش از پلان خانه را طراحی کرد و بعد از این مرحله به طراحی داخلی هر فضا می‌پردازند. این نوع طراحی تا حدی پیشرفته است که حتی میتوان جایگیری هر وسیله در محل مناسب را هم طراحی نمود.

 

  • انیمیشن سازی: یکی دیگر از موارد کاربرد طراحی سه بعدی استفاده از آن در طراحی کارکتر، فضاسازی، ابزار و assetهای مدنظر برای تولید یک بازی یا یک گیف و یا یک تیزر تبلیغاتی است. در صنعت انیمیشن سازی و رندر 360 درجه میتوان طرح اولیه را حتی طرحی که به صورت دو بعدی و یا دستی ترسیم شده است را با نرم افزارهای مخصوص به آن به صورت واقعی، فانتزی، و یا مینیمال طراحی کرده و از آن رندر متحرک و یا حتی رندر تصویر گرفت. این انیمیشن تولید شده میتواند برای اهداف همچون سرگرمی، تبلیغات، حتی آموزش محیط‌های فیزیکی مانند جراحی، رانندگی، معدن و اکتشافات از طریق ربات کنترل از راه دور و هر آنچه که به دنیایی فیزیکی مرتبط است، استفاده نمود.

 

  • صنعت جواهرسازی: بله درسته! جواهرسازی از دیگر شاخه های موجود در اطراف ماست که به یک طراح سه بعدی نیازمند است. همانطور که در جریان هستید، ساخت یک جواهر مستلزم استفاده از متریال (مواد) گرانبهایی است و چون ظرافت در آن حرف اول را میزند پس باید بتوان از مواد استفاده بهتر را برد. اینجاست که یک طراح سه بعدی طرح را طراحی کرد و بعد از کلی زمان که صرف چکش کاری و برطرف کردن ایرادات آن می‌شود حال زمان ساخت قالب متناسب با طرح طراحی شده است. با یک پرینتر سه بعدی طرح ساخت و در آخر اجرا می‌شود.

 

  • طراحی لباس: مورد بعدی از کاربرد این طراحی توانمند در زمینه فشن و یا حتی لباس برای کارکتر گیم و انیمیشن می‌باشد. دوخت لباس های فشن و مجلسی نیز گاهاً مانند جواهرسازی ارزشمند و هزینه بر است. اینجاست که نیاز به یک طراح سه بعدی و دیدن نتیجه طرح است که از هزینه های اضافی اتلاف زمان، پارچه می‌کاهد.

       طراحی لباس برای انیمیشن و گیم هم موردی هست که نیاز مبرم به یک طراح لباس سه بعدی دارد. اینطوری میتوان لباس را برای آواتار طراحی نموند و سپس برای آن کاربرد مدنظر شخصی سازی کرد.

بخش از نرم افزارهای طراحی سه بعدی

برای طراحی با نرم افزارهای سه بعدی، طراحی در اصل با اصول ریاضی و محورها سروکار دارد. زیرا برای ساخت اجسام سه بعدی و یا حتی خیالی در صفحه کامپیوتر نیاز به طول و عرض و ارتفاع آن و محاسبات دقیق می‌باشد، تا بتوان علاوه و بر طول و عرض جسم به آن بعد یا ارتفاع داد که جسم تبدیل به یک حجم شود. البته مدلسازی اولین مرحله از طراحی است و بعد از این مرحله باید دیزاینر یا طراح جسم را در مقابل تابش نور قرار داده و به آن تکسچر یا پوسته ای برای نمایش بهتر اجسام اعمال کند و در نهایت از آن رندر گیرد، حال به صورت تصویر یا موشن.